در شرايطي که بازار خودرو با تغييرات قيمتي و نوسانات اقتصادي همراه شده، آمارهاي منتشرشده از جديدترين طرح فروش ايرانخودرو نشاندهنده کاهش محسوس تقاضاي مردم براي خريد خودرو از کارخانه است؛ موضوعي که زنگ هشداري براي خودروسازان داخلي بهويژه ايرانخودرو محسوب ميشود.
به گزارش تسنيم، بررسي اعداد و ارقام ثبتنامکنندگان در طرح اخير فروش محصولات ايرانخودرو ( هفته دوم تير 1404) نشان ميدهد که تنها 520 هزار نفر در اين مرحله اقدام به ثبتنام کردهاند؛ از اين تعداد، تنها 95 هزار نفر متقاضي شرکت در طرح عادي بودهاند. اين در حالي است که در اسفندماه سال گذشته، يک ميليون و 62 هزار و 105 نفر در طرح فروش اين خودروساز شرکت کرده بودند که 240 هزار و 892 نفر از آنها ثبتنامکنندگان طرح عادي بودند.
اين کاهش قابل توجه، بهويژه در بخش متقاضيان عادي، بيانگر افت علاقه مردم به خريد خودرو از کارخانه است؛ تغييري که ميتوان آن را به چند عامل کليدي نسبت داد.
مهمترين عامل، کاهش اختلاف قيمت خودرو بين کارخانه و بازار آزاد است. در ماههاي گذشته، اين تفاوت قيمتي که پيشتر عامل اصلي هجوم خريداران به ثبتنام در طرحهاي فروش بود، بهطور محسوسي کاهش يافته و در برخي مدلها تقريباً از بين رفته است. اين موضوع موجب شده تا انگيزههاي سوداگرانه براي خريد خودرو از کارخانه کاهش يابد.
از سوي ديگر، کاهش قدرت خريد خانوارها، افزايش هزينههاي نگهداري خودرو، افت اعتماد عمومي به کيفيت خودروهاي داخلي و تداوم رکود اقتصادي از جمله دلايل ديگر افت تقاضا در بازار خودرو عنوان شدهاند. برخي تحليلگران همچنين معتقدند که سياستهاي قيمتگذاري دستوري نيز به کاهش جذابيت طرحهاي فروش فوري دامن زده است.
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که کاهش استقبال از طرحهاي فروش کارخانهاي، در صورت تداوم، ميتواند نشانهاي از ورود بازار به يک مرحله رکود باشد. آنها تأکيد ميکنند که خودروسازان بايد با اصلاح سياستهاي فروش، ارتقاء کيفيت محصولات، تنوعبخشي به توليدات، و ارائه مشوقهاي واقعي به مصرفکنندگان نهايي، براي بازگرداندن اعتماد و تقاضا در بازار تلاش کنند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.