اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

پشت پرده کلينيک‌هاي زيبايي لاکچري چه خبر است؟

محمد رضازاده: روزانه چندين تبليغ در شبکه‌هاي اجتماعي براي انجام خدمات زيبايي از پيکرتراشي گرفته تا ليزر موهاي زائد را مي‌بينيم که قيمتي بسيار پايين‌تر از حد معمول آن دارند و همين مسئله در کنار گرايش به چنين اقداماتي ما را ترغيب به دريافت خدمات زيبايي از اين افراد مي‌کند.

پشت پرده کلينيک‌هاي زيبايي لاکچري چه خبر است؟

کلينيکهايي با تبليغات هزار رنگ، منشيهاي خانم جوان زيباي خوشبرخورد، تخفيفات استثنايي و انواع و اقسام مدارک و گواهينامههايي که به ديوار چسباندند ما را مجاب به دريافت خدمت از آنها ميکنند، اما آيا مدارک آنها مورد تأييد وزارت بهداشت است؟

به گزارش فارس، پاي ارائه خدمات زيبايي به سالنهاي آرايشي نيز باز شده و انواع اقسام اقدامات از پيرسينگ گرفته تا تتو در آرايشگاهها انجام ميشود در صورتي که براي انجام اين کارها بايد پزشک در مجموعه حاضر باشد. متاسفانه همين تبليغات رنگارنگ نيز باعث شده تا تعداد مراجعين به اين مراکز روز به روز بيشتر شود که همين موضوع پاي افراد سودجو را به اين حوزه کشانده است.

افزايش تعداد تخلفات اين حوزه و آسيب افراد غيرمتخصص به سلامت شهروندان باعث شد تا گفتوگويي با دکتر محمد ناصح سخنگوي انجمن متخصصين پوست و موي ايران انجام دهيم. در ادامه مشروح اين پرسش و پاسخ را ميخوانيد:

 

آقاي دکتر دليل اقبال زياد مردم براي مراجعه به کلينيکهاي زيبايي چيست؟ آيا همه فعالان اين حوزه افراد متخصص هستند؟

 

مقوله زيبايي و سلامتي مقولهاي است که با فرهنگ هر کشوري مطابقت دارد. در کشورهاي اروپايي آن چنان که به سلامت جسم و روح به معناي واقعي اهميت داده ميششود در کشور ما شايد آن معناي واقعي وجود ندارد بلکه مردم ياد گرفتهاند که بيشتر به ظاهر و سر و وضع و لباس خود توجه کنند تا به اصل سلامتي جسم و روح.

همين موضوع باعث شده تا يکسري از افراد و شرکتهاي خصوصي از اين موضوع سوء استفاده کنند و به تبليغات جذاب و فريبندهاي روي بياورند تا به جاي اينکه مردم براي سلامت روح خود و ورزش و همچنين تغذيه مناسب و استفاده از روشهايي که باعث بهبود روشهاي زندگي ميشه به سمت ظاهرسازي و زيبايي ظاهري حرکت کنند مثلاً دنبال عملهاي زيبايي و تزريق ژل بوتاکس و ساير اعمال زيبايي باشند دليل اين موضوع آمار بالاي عمل جراحي بيني است که ايران در صدر کشورهاي جهان قرار دارد و اين ماجرا يک فرهنگ شده و حدود 10 الي 15 سال است که مردم به اين سمت و سو روي آوردهاند.

 

افراد فاقد صلاحيت پزشکي اقدام به تأسيس کلينيکهاي زيبايي کردهاند

 

تعدادي از افراد سودجو از اين فضاي بوجود آمده نهايت سوء استفاده را بعمل آورده و با استفاده از شبکههاي اجتماعي و ساير روشهاي تبليغاتي جذاب به دنبال سود جوييهاي خودشان بوده و به طريقي به دنبال سهم بيشتر خود از بازار زيبايي هستند تا جايي که امروزه شاهديم بسياري از افرادي که فاقد صلاحيت پزشکي هستند اقدام به سرمايهگذاري و تأسيس کلينيکهاي زيبايي کردهاند و مؤسسين و گردانندگان اصلي کلينيکهاي تخصصي پوست و مو و مراکز و مطبهاي زيبايي افراد غير پزشک هستند. اين موضوع حتي به گونهاي شده که بسياري از کلينيکها به صورت زنجيرهاي در حال تأسيس و گسترش هستند.

تبليغات مهمترين و اصليترين روش جذب بيمار است و کساني که در اين حوزه تبحر کافي داشته باشند ميتوانند به طرق مختلف به جذب مراجعين و بيماران زياد اقدام کنند در حالي که پزشکان که صلاحيت انجام امور تشخيصي و درماني دارند اکثرا فاقد اين تبحر هستند و از اين جهت شايد افرادي که بيشتر تاجر هستند در اين کار موفق هستند. اين موضوع تا جايي پيش رفته است که در بسياري از شهرستانها نيز با روشهاي تبليغاتي فريبنده و استفاده از مواد تقلبي و بدون مجوز بيماران زيادي را جذب کرده و با قيمتهاي بسيار پايين در حال انجام امور زيبايي هستند.

اين در حالي است که اين صدمه فقط متوجه بيمار شده و زماني متوجه آن ميشوند که کار از کار گذشته و آن شخص دچار عوارض متعددي شده است.

ما هر روزه در مطبهاي خود مراجعين متعددي داريم که اسير همين موضوع شدهاند و به وسيله تبليغات فريبنده جذب افراد خاطي شده و گرفتار مشکلاتي شدهاند که پس از گذشت چندين ماه که عوارض خود را نشان داده است براي اصلاح يا رفع آن درخواست کمک ميکنند که بعضاً ممکن است آنقدر آن عوارض شديد باشد که ديگر قابل رفع نبوده و آن فرد تا آخر عمر خود بايستي رنج آن را بر دوش بکشد.

 

 دليل گسترش فعاليت اين مراکز چيست؟

 

متأسفانه به دليل نظارت ضعيف بر اين مراکز غيرمجاز روز به روز شاهد گسترش و توسعه اين نوع فعاليتها هستيم که حتي آرايشگرها، تجار و يا پيراپزشکاناي که فاقد صلاحيت تشخيصي درماني و پزشکي هستند وارد اين حوزه شدند. برخي از افراد تحت عنوان کارشناس به ما مراجعه ميکنند که ليسانس معماري و يا مديريت دارند و اعلام ميکنند که ما به وسيله مراکزي دوره زيبايي و پوست را گذراندهايم و جوياي کار در اين حوزه هستيم که اين موضوع تعجب همه را برمي انگيزد.

اين افراد اعلام ميکنند درآمد کارهاي زيبايي بيشتر از مهندسي است اين موضوع جاي نگراني جدي دارد به دليل اينکه عمر وقت و بودجه صرف تربيت اين جوان شده است ليکن به دليل عدم تأمين اجتماعي و امنيت اقتصادي اين فرد به بيراهه کشانده شده است. حتي بسياري از متخصصين پوست و مو و اعضاي هيأت علمي دانشگاهها درآمدشان از افرادي که در اين حوزه فعاليت ميکنند کمتر است چرا که افراد هيأت علمي دانشگاه صرفاً کار تشخيصي و درماني انجام ميدهند ليکن اين افراد سودجو براي مردم کيسه دوخته و با راهنماييهاي اشتباه آنها را به سمت انجام امور زيبايي غير ضروري سوق داده و با فريب مردم مبالغ هنگفتي براي خود کسب درآمد ميکنند.

کارهاي زيبايي نياز به تبحر و تخصص لازم دارد و دانشجويان پزشکي و دستياران رشتههاي تخصصي براي انجام هرعمل يا پروسيجرحتي پروسيجرهاي زيبايي حتماً دانش لازم را کسب ميکند. آنها ميدانند که کدام عصب و کدام شريان از کدام نقطه از بدن يا ناحيه صورت رد ميشود و کدام منطقه خطرناک و کدام منطقه ايمني لازم وجود دارد. اين در حاليست که کساني که در اين زمينه تبحر و دانش ندارند ميتوانند باعث آسيبهاي شديد و جدي شده به طوري که باعث معلوليتها و آثار جراحتهاي ماندگار و دائمي براي آن فرد شوند.

 

مراکز فعال در زمينه آموزش امور زيبايي مجاز به ارائه اين دوره ها هستند؟

 

از سوي ديگر متأسفانه امروزه در همين زمينه يکسري مراکز غير مجاز آموزشي و افراد سودجو با اخذ مبالغ هنگفتي اقدام به برگزاري کلاسهاي آموزشي مختلف در زمينه زيبايي مثل کاشت مو، تزريق ژل، بوتاکس، تزريق چربي و غيره ميکنند که اين يک سوداگري جديد است که با استفاده از جذابيتهايي که در اين حوزه وجود دارد اين افراد سودجو وارد اين بازار شده و باعث ايجاد فضايي نا امن براي مردم شدهاند.

جذابيت اين گونه بازار آموزشي چنان گرم است که حتي گاهي مؤسسات معتبري مثل دانشگاه آزاد اسلامي، جهاد دانشگاهي و ساير ارگانهاي مشابه نيز اقدام به برگزاري چنين دورههاي آموزشي ميکنند در حالي که طبق قانون فقط دانشگاههاي علوم پزشکي و مراکز آموزشي دانشگاهي و انجمنهاي علمي و تخصصي مجاز به ايجاد و اجراي چنين دورههايي هستند.

حتي گاهي شاهد آن هستيم که شرکتهاي واردکننده دستگاههاي ليزر اقدام به برگزاري چنين کلاسهاي آموزشي ميکنند و مدعي هستند که براي انجام آموزش در حوزه زيبايي اين صلاحيت را دارند در صورتي که متخصص اين رشته حتماً بايستي چندين سال در حوزه اين آموزش ببيند و با انواع بيماريها و آناتومي صورت و بدن افراد آشنا شود تا بتواند اعمال زيبايي انجام دهد.

متأسفانه اين شرکتها و مؤسسات فقط به دنبال درآمد هستند و در مواقعي که ميبينيم برخي افراد تحت عنوان تکنسين کاشت مو آموزش ميبينند مدارک تحصيلي آنهاغير مرتبط بوده حتي قاليبافي يا حسابداري است. متأسفانه نظارتي نيز نه بر فضاي مجازي موجود است نه بر اين مراکز غير مجاز آموزشي.

 

بيشترين تقاضا براي اعمال زيبايي کدام است؟

 

ژل و بوتاکس شايد بيشترين تقاضاي مردم براي انجام خدمات زيبايي است که متأسفانه برخي از مراجعين به دنبال دريافت اين خدمات با قيمتهاي ارزان ميباشنداين در حاليست که ارزان بودن اين خدمات با استفاده از مواد نامرغوب و گاهاً عارضه دار اغلب توسط افراد فاقد صلاحيت اداره و غير مجازي ارائه ميشود که با استفاده از برندهاي غيرمجاز و تقلبي با ابزار ارزان بودن سود جويي ميکنند و بعضاً روزانه بيش از صدها نفر را پذيرش ميکنند.

به هم وطنان عزيز توصيه ميشود که قبل از انجام اين کارها بايد از کيفيت مواد باخبر بوده و استفاده از مواد نامرغوب ميتواند باعث فلج شدن و آسيب بافت و ايجاد زخمهاي عميق شود.

بسياري از افراد اطلاعي از مواد موجود در ژل ندارند و ممکن است عارضه پس از سالها بروز کند و حتي ممکن است با مشکلات جدي بعدي در ژنتيک و وراثت همراه باشد. هر مادهاي که استاندارد نباشه ميتواند خطر آفرين باشد و اغلب مواد بيکيفيت به صورت قاچاق وارد کشور ميشود مثل بوتاکس چيني که عوارض زيادي داره و فرد دچار مشکلات جدي ميشود.

 

عوارض تزريق ژل و بوتاکس غير استاندارد چيست؟

 

در پاسخ بايد گفت که تزريق بوتاکس غير استاندارد و در مکان نامناسب ميتواند باعث فلج شدن دهان افتادن پلک واکنشهاي دارويي شود که مدتهاي مديدي فرد را درگير عوارض ناخواسته کرده و حتي مواردي از مرگ و مير را هم در اين رابطه گزارش کردهاند.

 

نقش نظام پزشکي در برخورد با متخلفان چيست؟

 

نظام پزشکي صنفي متشکل از پزشکان است که قوانيني را براي فعاليت پزشکان و تبليغات آنها تعيين کرده اما بازار تبليغات فقط منحصر به پزشکان نيست متأسفانه بازار تبليغات غير مجاز وسيع وغير قابل کنترل بوده و از اين بازار، افراد غير پزشک بيشترين سوء استفاده را ميکنند. بسياري از افرادي که در حيطه زيبايي فعاليت ميکنند پزشک نبوده و مجوز ندارند و کسي هم به آنها نميگويد که شما که مجوز نداريد چرا در اين حيطه فعاليت ميکنيد. نظام پزشکي فقط ميتواند بر فعاليت پزشکان و اعضاي خود نظارت کند.

 

مافياي اين حوزه چگونه فعاليت ميکند؟

 

به طور مثال چندي پيش نمايشگاه ايران هلث برگزار شد. برخي شرکتها با حضور در اين نمايشگاه اعلام کردند که دستگاه ليزر ساخت ايران داريم در صورتي که اين ادعا دروغ است و دستگاههاي چيني بيکيفيت را به جاي دستگاه ايراني به فروش ميرسانند و حتي حاضر نيستند به خريدار دستگاه مهلت تست بدهند. از سويي برخي شرکتها با بستن قرارداد با افراد نا آگاه اقدام به تأسيس کلينيک زيبايي غير مجاز ميکنند و عملاً اين حوزه را به تجارت تبديل کردهاند و به متقاضي به چشم کالا نگاه ميکنند اين شرکتها براي متقاضيان کلينيک را تأسيس ميکنند و با روشهاي تبليغاتي برايشان بيمار جذب ميکنند و پس از مدتي آنها را به حال خود رها ميکند در اين حالت هم آن فرد سرمايهگذار دچار ضرر و زيان مالي شده و از سوي ديگر بدلي عدم آشنايي با تکنيکهاي پزشکي صدماتي به مراجعهکنندگان وارد ميشود.

شرکت مشاور مؤسس اوليه براي اين حق مشاوره خود ميلياردها تومن به جيب ميزند پس مراقب اين گونه فريب کاريها باشيد. در اين الگو افراد غيرمتخصصي که وارد اين حيطه کاري ميشوند براي کسب درآمد دست به هر کاري ميزنند و عملاً به افراد سودجو يا کلاهبردار تبديل ميشود و کسي هم از آنها نميپرسد که بر چه اساسي کلينيک تأسيس کردهايد. در حقيقت يک مافياي بسيار بزرگ و مخوف در صنعت زيبايي کشور ما شکل گرفته که مبارزه با آن به عزم جدي نياز دارد.

 

کارشناسان فروش لوازم آرايشي و بهداشتي در داروخانهها چقدر از حيطه زيبايي اطلاع دارند؟

 

بايد گفت که اين افراد توسط شرکتهاي آرايشي و بهداشتي استخدام ميشوند و در داروخانهها مشغول بکار شده و شرکتها با قرار دادن اين افراد در داروخانهها در پي تبليغ و فروش محصولات خود هستند چه بسا بسياري از لوازم و وسايل و کرمها و محصولات آرايشي و بهداشتي بدون نظر پزشک و فقط بر اساس توصيه اين فروشنده به بيمار داده ميشود که جز هزينه براي بيمار چيزي به دنبال نخواهد داشت.

 

آيا در اين حيطه جعل عنوان هم داريم؟

 

بايد گفت متأسفانه عدهاي از پزشکان غيرمتخصص با به کار بردن عناوين جعلي مثل متخصص زيبايي يا پزشک پوست و مو سعي در اين دارند که با خود را به عنوان پزشک متخصص پوست و مو معرفي نمايند در حاليکه وزارت بهداشت مبناي عنوان تابلو و سرنسخه را تخصص ذکر شده در دانشنامه فارغالتحصيلان دانشگاهي قرار داده است ليکن بعضي از افراد با عنوانهاي مجهول سعي در گمراهي مراجعهکنندگان دارند.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.