سرپرست مرکز ملي هوا با بيان اينکه در حال حاضر حدود 27 ميليون خودروي فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: شتاب در روند اسقاط خودروها براي مقابله با آلودگي هوا ضرورت دارد.
احمد طاهري در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهميت آلودگي بو در کنار آلودگي هوا، اظهار داشت: برخلاف آلودگي هوا که معمولاً هدفگذاري بر روي يک آلاينده خاص انجام ميشود، آلودگي بو ناشي از ترکيب و منشاهاي متفاوتي است و همين موضوع باعث ميشود ارزيابي و مديريت آن پيچيدهتر باشد.
وي گفت: ما در سال گذشته توانستيم ذيل قانون هواي پاک، آلايندههايي که مولد بو هستند را به همراه حدود مجاز آنها به تصويب هيئت محترم وزيران برسانيم. در حال حاضر نيز طبق دستورالعمل مشخص، واحدهايي که شکاياتي در زمينه توليد آلودگي بو دارند، پايش ميشوند. اين پايش بر اساس گونههاي مختلف آلايندههاي بو انجام شده و در صورت تجاوز از حدود مجاز، در فهرست آلايندههاي سازمان حفاظت محيط زيست قرار ميگيرند.
در ادامه، طاهري به مسئله بوي نامطبوعي که در گذشته در تهران احساس ميشد اشاره کرد و گفت: اين مسئله در سالهاي پيشتر رخ داد اما خوشبختانه در سالهاي اخير ديگر شاهد چنين پديدهاي نبوديم.
وي درباره ناوگان فرسوده نيز افزود: در حال حاضر حدود 27 ميليون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد. در سالهاي گذشته، فرآيند اسقاط بسيار کمتر از نياز کشور انجام شده بود. هرچند که در سال 1403، اسقاط رشد قابل قبولي داشت و به 350 هزار دستگاه رسيد، اما هنوز فاصله زيادي تا رسيدن به نقطه مطلوب داريم.
طاهري تصريح کرد: مقايسه عدد 350 هزار با 27 ميليون، نشان ميدهد عليرغم رشد، نياز کشور برآورده نشده و بايد تلاش بيشتري صورت گيرد. يکي از اقدامات مهم ما در اين زمينه، حذف پرداخت عوارض يک و نيم درصدي براي اسقاط در نيمه دوم سال 1403 بوده است. هيچ خودروي سواري در اين بازه، با پرداخت مبلغ گواهي، عوارض نگرفته و اسقاط واقعي انجام شده است.
طاهري با اشاره به چالشهاي موجود در حوزه موتورسيکلت و ناوگان ديزلي، اعلام کرد: در حال بهروزرساني و اصلاح آئيننامههاي اجرايي هستيم تا اين مشکلات برطرف شوند. در شوراي اقتصاد نيز مصوباتي براي اسقاط و برقيسازي تصويب شده است. فاز اول آن شامل 20 هزار موتورسيکلت برقي در شهر تهران است که تفاهمنامه آن منعقد شده و با جديت دنبال ميشود.
وي همچنين اظهار اميدواري کرد که از هفته آينده، با حمايت صندوق حمايت از صنايع پيشرفته وزارت صمت، تاکسيهاي برقي وارد تهران شوند. اين پروژه شامل ورود 6 هزار تاکسي برقي در سال 1403 است که تسهيلات 800 ميليون توماني براي هر دستگاه در نظر گرفته شده است.
طاهري گفت: در بررسيهايي که داشتيم، ناوگان کاري که در تهران فعاليت ميکند، روزانه بين 150 تا 200 کيلومتر پيمايش دارد. بنابراين، تمرکز ما بر برقيسازي اين ناوگان است؛ نه تنها در تهران، بلکه در ساير کلانشهرهاي کشور نيز اين رويکرد را دنبال ميکنيم.
وي درباره زيرساختهاي مورد نياز ناوگان برقي گفت: براي اجراي موفق اين طرح، بايد زيرساختهايي مثل جايگاههاي سوپشارژر ايجاد شود. تفاهمنامهاي در اين خصوص براي تهران منعقد شده است. اگر بتوانيم چنين زيرساختهايي را در کلانشهرهاي ديگر هم ايجاد کنيم، اولويت ما برقيسازي خواهد بود. اما اگر امکان ايجاد زيرساخت نباشد، موضوع اسقاط را رها نخواهيم کرد.
طاهري به آخرين اقدامات سازمان محيط زيست در خصوص کاهش آلودگي هواي تهران اشاره کرد و گفت: تصويب تخصيص وام براي 6 هزار تاکسي برقي، اجراي طرح 20 هزار موتورسيکلت برقي، بهروزرساني حدود مجاز معاينه فني، افزايش نظارت بر مراکز معاينه فني و نظارت ميداني بر خودروهاي در حال تردد، تدوين سياستگذاريهايي براي توزيع سوخت با هدف کاهش آلودگي در کلانشهرها از جمله اقدامات صورت گرفته است
وي در پايان تأکيد کرد: اين اقدامات همگي در راستاي کاهش آلودگي هوا در تهران و ديگر شهرهاي کشور است و پروژههاي بلندمدت نيز در حال پيگيري هستند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.