اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

خسارت روزانه 10ميليارد دلاري اقتصاد غرب از تنش در درياي سرخ

روزنامه فرانسوي مي‌گويد: عمليات مقاومت يمن در درياي سرخ و خليج عدن، روزانه تا ده‌ميليارد دلار به اقتصاد و تجارت کشورهاي غربي زيان وارد مي‌کند.

خسارت روزانه 10ميليارد دلاري اقتصاد غرب از تنش در درياي سرخ

 روزنامه لوموند نوشت: تنش نظامي ميان کشورهاي غربي و حوثيهاي يمن، از هماکنون بر فعاليتهاي صنعتي اروپا به ويژه در بخش صنايع اتومبيلسازي تأثير منفي گذاشته است.

چهار شرکت بزرگ کشتيراني جهان که روي هم 53درصد حملونقل دريايي را انجام ميدهند، عبور کشتيهاي خود را از تنگه بابالمندب در ورودي درياي سرخ ممنوع کردهاند و در نتيجه مسير خود از آسيا به اروپا را سيزدههزار کيلومتر و به مدت ده روز افزايش دادهاند.

براي نمونه، «تسلا» توليد خودروهاي برقي خود را در آلمان به دليل کمبود قطعات توليدشده در آسيا بين 29 ژانويه تا 11 فوريه به حال تعليق درآورده است و شرکت سوئدي «ولوُو» که صاحب آن شرکت چيني «جيلي» است، توليد خود را در بلژيک به مدت سه روز متوقف کرده است. «جيلي» همانند شرکت سوئدي «ايکا» به مشتريان خود گفته است نميتواند در زمان مقرر محصولات خود را تحويل بدهد. اين تأخيرها ديگر شرکتها را که بخشي از زنجيره توليد بهشمار ميروند با مشکلات مشابه روبهرو کرده است.

به گفته فرماندهي ارتش آمريکا در خاورميانه، از بيستوسوم نوامبر گذشته تاکنون حوثيهاي يمن، 27 حمله پهپادي و موشکي در درياي سرخ انجام دادهاند. در نتيجه اين حملات کشتيهاي تجاري عبور خود را از طريق درياي سرخ و کانال سوئز کاهش دادهاند.

در وضعيت عادي، 12درصد کشتيهاي تجاري از اين طريق عازم اروپا ميشوند. به اين ترتيب، از اين پس 90درصد کشتيهاي حملونقل از طريق کانال سوئز راهي اروپا نميشوند و اين امر به کاهش 40درصدي درآمدهاي مصر به عنوان مالک کانال سوئز منجر شده است. بحران درياي سرخ به کاهش تجارت جهاني و همچنين کاهش صادرات و واردات به ترتيب به ميزان 2 و 3/1درصد ميان آسيا و اروپا منجر شده است.

ونسان کلرک، رئيس شرکت حملونقل دانمارکي، به فايننشالتايمز گفته است که ادامه بحران درياي سرخ علاوهبر فشارهاي تورمي و افزايش هزينهها نهايتاً بر زندگي مصرفکنندگان در اروپا و آمريکا نيز اثر خواهد گذاشت. براساس محاسبات شرکت بيمه «آليانس» بحران جاري درياي سرخ روزانه تا دهميليارد دلار بر هزينههاي تجارت جهاني ميافزايد.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.