در گامي بلند به سوي تقويت زيرساختهاي حملونقل اوراسيا و تعميق روابط تجاري، ايران قرارداد مهمي را با يک شرکت چيني براي برقيسازي بخش قابل توجهي از خط آهن استراتژيک رازي-سرخس منعقد کرده است.
به گزارش سايت RailFreight، اين پروژه عظيم که 1000 کيلومتر از مجموع تقريباً 2000 کيلومتر اين مسير ريلي حياتي را در بر ميگيرد، قرار است شريان اصلي اتصال ترکيه و ترکمنستان (آسياي مرکزي) از طريق خاک ايران را متحول سازد و بر اهميت فزاينده همکاريهاي حملونقلي ميان تهران و پکن تأکيد کند.
اين توافق هفته گذشته در پکن و طي نشستي ميان جبارعلي ذاکري، مديرعامل راهآهن ايران، و گوا ژوژوئه، رئيس راهآهن چين، اعلام شد.
علاوه بر برقيسازي، اين طرح شامل دوخطه کردن بخشهايي از زيرساختهاي ريلي نيز ميشود.
در حال حاضر، تنها مسير بين مشهد و تهران داراي خطوط دوگانه است که با اجراي اين پروژه، ظرفيت و سرعت انتقال در ساير نقاط نيز به طور قابلتوجهي افزايش خواهد يافت.
اين توسعه نه تنها به بهبود کارايي حملونقل داخلي کمک ميکند، بلکه نقش ايران را به عنوان يک پل ارتباطي کليدي در کريدورهاي بينالمللي تقويت خواهد کرد.
محوريت همکاريهاي ريلي ايران و چين بر افزايش حجم ترافيک کانتينري (کالاهاي تجاري باارزش با کانتينر جابهجا ميشوند) است.
آمارها نشان ميدهد که در نيمه اول سال 2025، حجم مبادلات کانتينري ميان چين و ايران با رشد خيرهکننده 260 درصدي مواجه بوده است که گواهي بر تقويت روزافزون روابط تجاري دو کشور است.
اين رشد 3 برابري، پتانسيل عظيم کريدور ريلي چين-ايران-اروپا را همچون راه ابريشم 2000 ساله برجسته ميسازد.
در ماه فوريه گذشته نيز، چين و ايران به همراه قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکيه، بر سر توسعه بيشتر حملونقل ريلي باري در اين محور توافق کرده بودند. اين همکاريهاي چندجانبه، چشمانداز ايجاد يک شبکه لجستيکي يکپارچه و کارآمد را در سراسر اوراسيا نويد ميدهد.
با وجود اين پيشرفتهاي مثبت، تنشهاي ژئوپليتيکي همچنان به عنوان يک مانع جدي باقي ماندهاند. به عنوان مثال، ماه گذشته، راهاندازي يک سرويس حملونقل چندوجهي بين چين و ارمنستان به دليل موج جديد حملات اسرائيل به ايران لغو شد؛ مسيري که قرار بود از خاک ايران عبور کند.
اين حوادث نشان ميدهد که پايداري و امنيت کريدورهاي حملونقل بينالمللي تا چه حد تحت تأثير تحولات سياسي و امنيتي منطقه قرار دارد و ميتواند بر برنامهريزيهاي بلندمدت تأثير بگذارد.
با اين حال، تعهد ايران و چين به توسعه زيرساختهاي ريلي نشاندهنده اراده قاطع آنها براي غلبه بر چالشها و بهرهبرداري از پتانسيلهاي عظيم تجاري و اقتصادي است.
پروژه برقيسازي خط رازي-سرخس نه تنها به افزايش سرعت و کارايي حملونقل کمک ميکند، بلکه گامي اساسي در راستاي دستيابي به اهداف بزرگتر اتصال منطقهاي و تقويت جايگاه ايران به عنوان يک هاب ترانزيتي در مسير احياي جاده ابريشم نوين محسوب ميشود.
به گزارش فارس، احياي کريدور شرق-غرب عبوري از مسير ايران، نه تنها به افزايش ظرفيت ترانزيت کمک ميکند، بلکه بازار ترانزيتي 30 ميليون تني را در زنجيره ارزش جهاني که بازيگران اصلي آن چين و اتحاديه اروپا هستند، نصيب ايران ميسازد.
با توجه به موقعيت جغرافيايي ايران و تلاش چين براي احياي جاده ابريشم در قالب ابتکار کمربند-راه (BRI)، اين همکاري ميتواند به يک بازي برد-برد براي هر دو کشور تبديل شود.
چين به عنوان يک قدرت اقتصادي بزرگ، ميتواند از مزيتهاي جغرافيايي ايران بهرهبرداري کند و ايران نيز با نقشآفريني در اين زنجيره ارزش جهاني، بهعنوان يک شاهراه تجارت جهاني شناخته شود.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.