اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

بازار خودروهاي برقي جهان در دست چين

در دنيايي که تغييرات اقليمي، آينده حمل‌ونقل را دگرگون کرده، حالا کشوري از شرق برخاسته و بي‌هياهو، اما با برنامه، مسير اين آينده را بازنويسي کرده است.

بازار خودروهاي برقي جهان در دست چين

آخرين آمار منتشرشده از سوي «Invest Billionaire» گواهيست روشن بر اين واقعيت؛ «چين حالا فرمان بازار خودروهاي برقي جهان را به دست گرفته است.»

شرکت چيني BYD با فروش 4.063 ميليون دستگاه، تسلاي آمريکا را با 1.789 ميليون دستگاه و فاصلهاي دو برابري پشت سر گذاشته و جايگاه نخست را از آن خود کرده است.

برندهايي مانند Wuling، Geely، Li Auto، Aion و AITO نيز در ميان ده برند برتر ديده ميشوند که همگي از چين سر برآوردهاند و حالا به غولهاي صنعتي جهان دهنکجي ميکنند.

اين سلطه بيچونوچراي چين در حالي رقم ميخورد که دولت آمريکا پيشتر براي مقابله با نفوذ گسترده محصولات چيني، تعرفههاي سنگيني بر واردات خودروهاي برقي از اين کشور اعمال کرده بود، اما به نظر ميرسد ديوار تعرفهها سد راه پيشرفت چشم باداميها نشده است.

در نمايشگاه بينالمللي خودرو شانگهاي که اين روزها در دل هياهوي آيندهنگرانهاش برگزار ميشود، چيزي فراتر از ماشين ديده ميشود، چشمانداز يک تمدن صنعتي که از تقليد عبور کرده و حالا در حال خلق است.

کارشناسان از جهشي بيسابقه در تکنولوژي، طراحي و قابليتهاي هوش مصنوعي در خودروهاي برقي چيني خبر ميدهند؛ کارشناس مؤسس Jato Dynamics، بويو در گفتوگو با رويترز گفته است: «الکترونيکيسازي، نخستين مرحله از توسعه صنعت خودروي چين است.»

دلايل موفقيت پکن را ميتوان در ترکيبي از سرمايهگذاريهاي عظيم دولتي، زنجيره تامين منسجم، توسعه باتريهاي پيشرفته و حمايت بيدريغ از شرکتهاي داخلي جستوجو کرد. آنها با سرعتي برقآسا، از مرحله تقليد عبور کرده و حالا در حال تعريف استانداردهاي جديد هستند.

رويکردي که روزگاري با ترديد به آن نگريسته ميشد حالا به الگويي تبديل شده که قدرتهاي صنعتي دنيا با نگراني به آن چشم دوختهاند. شايد وقت آن رسيده که بپذيريم آينده خودرو، در خيابانهاي شانگهاي و پکن نوشته ميشود، نه ديترويت و اشتوتگارت. 

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.