اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

ايران جزو 20 کشور جهان است که توانايي طراحي و توليد هواپيما دارد

ساخت هواپيما سال‌هاست که در زمره برنامه‌هاي اصلي ايران بوده، اما اين تلاش در سال‌هاي اخير با جديت بيشتري دنبال شده که نتيجه آن طراحي و ساخت يک هواپيماي ترابري سبک بومي به نام «سيمرغ» است. سيمرغ در فرهنگ ما نمادي از پرنده‌اي اساطيري و نيک‌منش است. انتخاب اين نام براي يک هواپيماي ترابري، پيام ضمني «بالندگي»، «رهايي از وابستگي» و «صعود» را به همراه دارد.

ايران جزو 20 کشور جهان است که توانايي طراحي و توليد هواپيما دارد

ايران در جمع 20 کشور هواپيماساز

در مراسمي با حضور حسين پورفرزانه، رئيس سازمان هواپيمايي کشوري، امير سرتيپ افشين خواجهفرد، معاون وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، مهدي جمالينژاد، استاندار اصفهان و جمعي از مسئولان لشکري و کشوري، پروازهاي آزمايشي هواپيماي بومي «سيمرغ» با هدف اجراي الزامات و مقررات مربوط به دريافت گواهينامه صلاحيت پرواز از سازمان هواپيمايي کشوري آغاز شد. پورفرزانه با اشاره به جايگاه علمي و فني ايران در صنعت هوانوردي گفت: «تعداد کشورهايي که توانايي طراحي و توليد هواپيما را دارند، کمتر از 20 کشور در جهان است و جمهوري اسلامي ايران يکي از اين کشورها محسوب ميشود که به دانش فني طراحي و ساخت هواپيماي ترابري با تکيه بر توان داخلي و نخبگان جوان خود دست يافته است.»

 

وضعيت فعلي و مراحل تست

 اين هواپيما با مجوز سازمان هواپيمايي کشوري وارد مرحله پروازهاي آزمايشي بهمنظور اجابت الزامات صلاحيت پروازي شده و قرار است حدود 100ساعت پرواز آزمايشي انجام دهد.

 پس از پايان اين مرحله و دريافت گواهينامه STC «سيمرغ» بهعنوان يک هواپيماي ترابري به ناوگان حملونقل هوايي کشور افزوده خواهد شد.

 در نمايشگاه بينالمللي هوافضاي ايران (Airshow) در جزيره کيش، نمونه عمومي اين هواپيما به نمايش درآمد.

 طبق گزارشهاي منتشرشده پروژه کامل تست پروازها تا سال آينده (1405) ادامه خواهد يافت.

 

پيشينه و توسعه پروژه

  هواپيماي سيمرغ توسط شرکت صنايع هواپيماسازي ايران (هسا) و تحت نظارت سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع طراحي شده است.

  پلتفرم اصلي اين هواپيما بر پايه ايران‑140 که خود نسخهاي از آنتونوف‑140 اوکرايني بود، شکل گرفته است.

  19 ارديبهشت1401، نخستين رونمايي رسمي «سيمرغ» در محل هسا انجام شد.

 

ويژگيهاي فني و کاربردها

طبق گزارشها اين هواپيما داراي در رمپ عقب (براي بارگيري سريع) است که آن را از نسخه پايه ايران-140 متمايز ميسازد.

توانايي بارگيري متنوع: از وسايل نقليه سبک تا انتقال نيرو، بار يا مصدومان.

برد پروازي تقريبي 3900کيلومتر و سرعت حداکثر 533کيلومتر بر ساعت گزارش شده است.

هزينه توليد «سيمرغ» حدود 50تا 60درصد هزينه نمونههاي مشابه خارجي است که از منظر اقتصادي و خوداتکايي يک نقطه قوت تلقي ميشود.

اين هواپيما 2موتور با خروجي 2500اسببخار نيرو دارد و حداکثر وزن آن هنگام برخاست از زمين ميتواند 21.5تن باشد. ضمن آنکه «سيمرغ» قادر است 6 هزار کيلوگرم بار حمل کند.

 

اهميت و پيامدها

ساخت يک هواپيما، بهويژه بهصورت بومي براي يک کشور صرفا يک دستاورد فناورانه نيست، بلکه «ترکيبي از قدرت صنعتي، اقتصادي، نظامي و نمادين» است. اهميت چنين چيزي را ميتوان در چند محور توضيح داد

 

خودکفايي و استقلال راهبردي

در جهان امروز هواپيما يکي از پيچيدهترين محصولات صنعتي است. هزاران قطعه دارد که بايد با دقت مهندسي بالا هماهنگ شود. کشوري که بتواند چنين سامانهاي را بسازد در واقع ثابت ميکند که:

  به دانشهاي کليدي مانند آيروديناميک، متالورژي، کامپوزيتها و الکترونيک تسلط دارد.

  در تأمين قطعات حياتي به ديگر کشورها وابسته نيست.

  ميتواند در شرايط تحريم يا بحران نيازهاي حملونقل يا نظامي خود را بدون وابستگي تأمين کند.

 

اثر اقتصادي و اشتغالزايي

  توليد يک هواپيما زنجيرهاي از صنايع را بهکار مياندازد؛ توليد قطعه، مونتاژ، تعمير، آموزش خلبانان و تکنيسينها.

  هر هواپيماي توليدي ميتواند صدها شغل مستقيم و غيرمستقيم ايجاد کند.

  در بلندمدت اگر صادرات هم صورت گيرد اين صنعت ميتواند منبع ارزآوري و قدرت اقتصادي شود (نمونه بارز: ايرباس در اروپا يا امبرائر در برزيل).

 

کاربرد نظامي و دفاعي

در سطح نظامي ساخت هواپيما به کشور امکان ميدهد:

پرندههاي شناسايي، ترابري يا رزمي خود را بدون وابستگي توليد کند.

در شرايط تحريم، ناوگان هوايياش زمينگير نشود.

توان پاسخگويي سريع به بحرانهاي داخلي و مرزي را داشته باشد.

 

کاربردهاي مدني و انساني

هواپيماهاي بومي ميتوانند در مواردي چون امدادرساني، انتقال بيماران، اطفاي حريق يا رساندن مواد غذايي و دارو به مناطق دورافتاده استفاده شوند و نقش حياتي در مديريت بحرانهاي ملي دارند.

 

توسعه فناوري و انتقال دانش

ساخت هواپيما يکي از محرکهاي اصلي رشد فناوري در کشور است. براي توليد آن رشتههاي گوناگون بايد با هم کار کنند:

  مهندسي مواد و متالورژي براي ساخت بدنههاي سبک و مقاوم

  الکترونيک و مخابرات براي سامانههاي ناوبري و پرواز

  نرمافزار و هوش مصنوعي براي کنترل پرواز

  طراحي صنعتي و ارگونومي براي بخش کابين و کاربري انساني

به همين دليل، پروژههاي هوايي معمولا باعث «جهش فناوري در صنايع ديگر» هم ميشوند؛ از خودروسازي تا انرژي و دفاع.

 

قدرت نمادين و جايگاه بينالمللي

توانايي ساخت هواپيما در جهان  «نشان بلوغ صنعتي و علمي» کشور است. در عمل کمتر از 20کشور در دنيا توان توليد کامل هواپيما (از طراحي تا پرواز) را دارند، بنابراين داشتن يک برنامه موفق در اين حوزه، جايگاه علمي و سياسي کشور را ارتقا ميدهد.

 

زوم

هواپيماي ترابري «سيمرغ» پروژهاي با اهميت بالا براي صنعت هواپيمايي ايران است که ميتواند تحولي در حملونقل بار سبک، امداد و لجستيک داخلي ايجاد کند. اما مسير آن از ساخت و توليد انبوه تا بهرهبرداري کامل، همچنان با سؤال و چالشهايي همراه است. بههرحال، رونمايي و تست اين هواپيما نشانهاي از اراده کشور براي ارتقاي توانمندي هوايي در شرايط تحريم است.

منبع: همشهري

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.