روزنامه ژاپني نيکي گزارش داد در پي اتمام رزمايش نظامي مشترک واشنگتن و توکيو در ژاپن، سامانه موشکي ميان برد تايفون آمريکا، به يک پايگاه نظامي متعلق به ارتش ايالات متحده در ژاپن منتقل و نگهداري مي شود.
براساس گزارش اين روزنامه، در حالي که دولت ژاپن به اين سيستم ها به عنوان يک بازدارندگي استراتژيک در مقابل چين نگاه مي کند، حفظ و نگهداري آنها، امکان استفاده از آنها در صورت لزوم را فراهم مي کند.
با اين حال، مقامات نظامي ژاپن تاکيد مي کنند که اين امر توسعه رزمي دائمي را ايجاد نمي کند. ژنرال هيروکي اوچيکورا رئيس ستاد مشترک ارتش ژاپن در يک کنفرانس خبري در تاريخ 19 ژوئن توضيح داد که در هر فرماندهي آمريکا، هيچ طرحي وجود ندارد تا اين سيستم هاي موشکي به طور دائمي در ژاپن مستقر باشند.
وي افزود: نام پايگاهي که براي نگه داري اين سيستم هاي موشکي در نظرگرفته شده، همچنان افشا نشده است.
پيشتر ارتش آمريکا اعلام کرده بود که قصد دارد سامانه موشکي ميانبرد «تايفون» و سامانه موشکي توپخانهاي «هيمارس» با قابليت تحرک بالا را از ماه ژوئن تا سپتامبر امسال در پايگاه هوايي کانويا در استان کاگوشيما ژاپن، براي انجام رزمايشهاي مشترک با اين کشور مستقر کند.
در اين گزارش آمده بود که نيروهاي ارتش ژاپن و ارتش آمريکا قصد دارند رزمايش مشترک با عنوان «سپر شجاع» را از اواخر ژوئن تا اوايل ژوئيه و بعد از آن هم رزمايش مشترک «سپر شرقي» را در ماه سپتامبر برگزار کنند. پس از اين رزمايشها، سامانه موشکي ميانبرد تايفون که در آنجا مستقر شده بود، از پايگاه هوايي کانويا خارج شده و به پايگاههاي نظامي آمريکا در ژاپن منتقل خواهد شد.
در همين حال وزير دفاع ژاپن تاکيد کرد که هيچ رزمايش جنگي برنامه ريزي نشده است. در مرحله نهايي اين رزمايش واحدهايي از ارتش استراليا نيز حضور خواهند داشت.
اين دومين باري است که سامانه موشکي تايفون در رزمايش هاي مشترک با ژاپن بکار گرفته مي شوند. نخستين بار از اين سامانه در رزمايشي در سال 2024 استفاده شده بود. در حال حاضر سامانه هاي مشابهي در شمال فيليپين و در نزديکي تايوان مستقر است.
ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه اين رزمايش ها را محکوم و توسعه اين سامانه هاي موشکي را تهديدي براي منافع روسيه و امنيت منطقهاي دانست.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.