اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي در ديدار فعالان فضاي مجازي؛

در مقابله با جنگ ترکيبي بايد جبهه‌اي و هماهنگ عمل کنيم

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي در همايش رمضاني فعالان فضاي مجازي با تاکيد بر عملکرد جبهه‌اي در سطح ملي گفت: تسلط بر رسانه ها براي اعمال استبداد، استعمار و استثمار رسانه‌اي در غرب حياتي است.

در مقابله با جنگ ترکيبي بايد جبهه‌اي و هماهنگ عمل کنيم

در اين همايش که به همت سازمان فضاي مجازي سراج و با حضور جمعي از مسئولان استاني از جمله استاندار ، مديرکل صداوسيما و مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي در دانشگاه تبريز برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمين آلهاشم مباحث مطرح شده دورهمي رمضاني سال گذشته را که الزامات جهاد تبيين يعني شناخت موضوعات نيازمند تبيين، داشتن آشنايي و يا تسلط ، آشنايي با انديشههاي امامين انقلاب، رعايت اخلاق و داشتن سعه صدر، زبان لين، روحيه مدارا و صبوري، به هنگام بودن، بصيرت، مداومت در تکرار و نوآوري هست را يادآوري کرد و گفت: تاثير رسانه و فضاي مجازي در دنياي امروز براي هيچکس پوشيده نيست. با توجه به گسترش و پيچيدگي رسانهها، اينها تعيين ميکنند که مخاطبانشان چه زماني خوشحال و چه زماني ناراحت باشند. چه زماني چه غذايي بخورند و چه پوششي داشته باشند يا چه زماني برنامهاي داشته باشند. از اين رو تسلط بر رسانه ها براي اعمال استبداد، استعمار و استثمار رسانهاي در غرب و کشورهاي پيشرفته تا اين ميزان مهم و حياتي است.

نماينده ولي فقيه در استان با اشاره به حوادث پاييز گذشته در کشور، يکي از ابزارهاي مهم دشمنان در آن برهه براي رسيدن به هدفشان در ايجاد آشوب و برهم زدن امنيت (امنيت رواني جامعه) را فضاي مجازي و قدرت رسانهاي دانست و افزود: در سالهاي اخير با وجود گسترش شبکههاي اجتماعي در کشور ما فرصتي ويژه براي موجسواري دشمن فراهم شد تا از اين ابزار قدرتمند به خوبي استفاده کند.

امام جمعه تبريز با اشاره به کارکردهاي رسانه از منظر صاحب نظران گفت: اي کاش فضاي مجازي و رسانهها همچنان همان کارکردهاي اصلي و سنتي خود يعني خبري، ارشادي، آموزشي و تفريحي را داشتند و تبديل به يکي از ميدانهاي جنگ ترکيبي نميشدند. حالا که اين فضا وارد فاز جنگي شده فعالان فضاي مجازي و رسانه‌‌اي هم بايد به فضاي جنگ رواني و رسانهاي بيشتر از قبل آشنا باشند.

مولف کتاب «بررسي فقهي جنگ رواني» ضمن اشاره به اهميت آگاهي و سواد رسانهاي براي مقابله با جنگ رواني و رسانهاي، غفلت از اين بحث را با توجه به خدعه و فريبهاي رسانهاي جايز ندانست و افزود: تا همين چند سال پيش دغدغه ما بحث سواد رسانهاي بود. البته الان هم نبايد از اين بحث غافل باشيم و غفلت کنيم. هرچند ما مردم باهوشي داريم اما خدعه و فريبهاي رسانهاي هم کم نيست. از اين رو دارا بودن سواد رسانهاي بالا از الزامات فعاليت در فضاي مجازي است.

وي در تعريف جنگ ترکيبي گفت: جنگ ترکيبي به راهبرد نظامي پيچيدهاي اطلاق ميشود که ترکيبي از نبردهاي متعارف و نامتعارف، سايبري، رواني، اطلاعاتي را در خود جاي ميدهد و در واقع طيف گستردهاي از ابزارهاي متعدد به شيوه متقارن يا نامتقارن در اين نوع جنگ که نبردي غيرخطي به شمار ميرود مورد استفاده قرار ميگيرد.

نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي موضوع توجه به استراتزي نبرد را مهم دانست و گفت: عبارت «حمله به استراتژي دشمن» را سان تزو نگارنده کتاب هنر جنگ يا هنر رزم آورده است. به نظر او ويران کنندهترين حمله، حمله به استراتژي دشمن است. کتاب سان تزو سالهاست که در دانشکدههاي نظامي و علوم استراتژيک و امنيتي و عملياتي تدريس ميشود. جنگها هميشه و در همه حال در شرف تغيير شکل و استراتژي و رويکرد است به همين دليل هم يک هوشياري هميشگي در مقابل دشمن، جزو بايدهاي يک نظام مستقل و داراي دشمنان بسيار است. در واقع اصلي ترين ويژگي يک جنگ موفق عليه دشمن را به روايت سان تزو سرعت عمل و هوشياري و اطلاعات کامل بايد دانست و به تعبير امروزي يک خلاقيت هميشگي و يک نوآوري بدون وقفه.

وي خاطر نشان کرد: وقتي که حزبالله لبنان حماسه جنگ 33 روزه را عليه رژيم صهيونسيتي خلق کرد، همه به سمت و سوي استراتژي اين نبرد و تشکيلات نيمه نظامي عقيدتي گرايش پيدا کردند و متوجه شدند اين نيرو از مدلي از جنگهاي نوين به نام مدل ترکيبي استفاده کرده است. همين مدل که حالا در ناتو و ديگر ارتشهاي جهان به صورت آشکار و پنهان در حال واکاوي و تدريس و اجرايي شدن است.

سيد محمدعلي آلهاشم اساسيترين و محوريترين اقدام دشمن در جنگ ترکيبي را اثرگذاري روي ذهن مخاطب ايراني دانست و اضافه کرد: دشمن عمدا و تعمدا خبرهاي دروغ را نيز در اين مسير قرار ميدهند تا اثرگذاري روي فيلتر ذهن را بدست آورد. به نظر من دفاع فردي، سازماني، نهادي، جمعي يا گروهي کم فايده است و نتيجه کاملي نميدهد. اين موضوع بايد به صورت متمرکز و دولتي حل شود و تمام جمع ها و گروههاي مجازي طبق نقشه و برنامههاي مدون دولتي هماهنگ عمل کنند.

وي در ادامه به نقطه نظر مقام معظم رهبري (ره) اشاره کرده و گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب، بايد با برنامه عمل شود و از کارهاي بيقاعده پرهيز شود. آمريکاييها رسما به شکل نظامي وارد شدند. جنگ، جنگ ترکيبي و نظامي است که متعلق به لشکر ششم آنهاست. اما از اين سو ما هنوز کار خاصي در اين زمينه انجام نداديم. متاسفانه ما در جنگ ترکيبي صدمات و خسارت هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي قابل توجهي را داشتهايم و آنها دستاوردهاي زيادي را کسب کردند. اگر بخواهيم در فضاي مجازي به دنبال ايجاد فرصت باشيم شرط لازم اين است که در اين عرصه جنبههاي سختافزاري و نرمافزاري در نظر بگيريم و خردورزانه و فعالانه وارد شويم.

امام جمعه تبريز در پايان سخنان خود گفت: در زمينه ايجاد فرصت و مقابله با جنگ ترکيبي دشمن،  بايد در سطح ملي به صورت جبهه اي عمل کنيم چرا که دشمنان در فضاي مجازي جنگي را رقم زدند و به صورت جبههاي و هماهنگ در حال عمل کردن هستند.

گفتني است رد اين همايش تني چند از فعالان عرصه فضاي مجازي از جمله علي خليل، رويا سلماني و علي مهتدي ديدگاههاي خود را درباره لزوم توجه به فضاي مجازي، ويژگيهاي فعال فضاي مجازي و ديگر موارد مرتبط با فضاي مجازي را بيان کردند.

نشست فعالان فضاي مجازي با نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي با ضيافت افطاري ساده و نماز جماعت پايان يافت.

*مصطفی محمدی

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.