با امضاي يک توافق مهم ششجانبه در استانبول، مسير جنوبي کريدور چين- اروپا وارد فاز تازهاي شد؛ توافقي که ايران را در جايگاه «دروازه طلايي ترانزيت ريلي» شرق به غرب قرار ميدهد.
در نشستي مهم با حضور نمايندگان ايران، چين، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکيه، يک توافقنامه کليدي براي تقويت ترانزيت ريلي در شاخه جنوبي کريدور چين- اروپا در استانبول به امضا رسيد. اين توافق ايران را در موقعيت محوري و استراتژيک قرار ميدهد؛ جايگاهي که از آن بهعنوان «دروازه طلايي عبور قطارهاي کانتينري» شرق به غرب ياد ميشود.
کشورهاي عضو اين توافق متعهد شدهاند تعرفههاي واحد و رقابتي اعمال کنند، زمان سير قطارها را کاهش دهند، هزينههاي جانبي و گمرکي را به حداقل برسانند و زيرساختهاي عملياتي را براي افزايش ظرفيت عبور فراهم کنند. کارشناسان معتقدند که اين بسته هماهنگي ميتواند مسير جنوبي را به گزينهاي جذابتر و اقتصاديتر براي شرکتهاي حملونقل بينالمللي تبديل کند.
آمارها نشان ميدهد سال گذشته نزديک به 60 ميليون تن کالا در قالب حدود 20 هزار قطار کانتينري ميان چين و اروپا جابهجا شده است؛ اما سهم مسير جنوبي گذرنده از خاک ايران، هنوز پايين است. با اجرايي شدن تعهدات جديد، انتظار ميرود بخشي قابل توجه از اين حجم ترانزيت از خاک ايران عبور کند، امري که ميتواند درآمدهاي پايدار، توسعه زيرساختي و تقويت نقش ژئوپليتيکي ايران در شبکه حملونقل جهاني را به همراه داشته باشد.توافق استانبول از نگاه کارشناسان، نقطه عطفي در احياي ظرفيت ژئوپليتيکي ايران و گامي رو به جلو در رقابت منطقهاي براي جذب ترانزيت است؛ رقابتي که اکنون ايران با اين تفاهم ششجانبه، يک گام مهم از رقبا پيش افتاده است.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.