اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

خودروهاي وارداتي از قيد و بند شوراي رقابت خارج شدند

در تصميمي مهم براي بازار خودرو، حسين فرهيدزاده- رئيس سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان- با صدور ابلاغيه‌اي خطاب به انجمن خودروسازان، انجمن واردکنندگان خودرو و مديران عامل 36 شرکت واردکننده خودرو، رسماً اعلام کرد که شوراي رقابت در جلسه 730 خود، خودروهاي وارداتي را از شمول دستورالعمل تنظيم بازار خودروهاي سواري خارج کرده است.

13:52
خودروهاي وارداتي از قيد و بند شوراي رقابت خارج شدند

به گزارش ايسنا، بر اساس اين ابلاغيه، محدوديتهاي ماده 4 دستورالعمل خودروهاي سواري (مصوبه 543 شوراي رقابت)، ديگر شرايط طرفِ تقاضا، براي متقاضيان خودروهاي وارداتي اعمال نميشود. بطور مثال شرط عدم پلاک انتظامي فعال براي متقاضيان برداشته خواهد شد و افراد داراي پلاک انتظامي فعال نيز مي توانند براي خريد خودرو وارداتي اقدام کنند.

اين تصميم ميتواند مسير واردات و عرضه خودروهاي خارجي در کشور را هموارتر کرده و زمينهساز تحرک در بازار خودرو شود.

در متن اين ابلاغيه که خطاب به رئيس انجمن واردکنندگان خودرو، رئيس انجمن خودروسازان ايران، مديران عامل 36 شرکت وارد کننده خودرو ذيل تصميمات جلسه 730 شوراي رقابت در خصوص خودروهاي سواري وارداتي، صادر شده، آمده است:

‹›پيرو نامه شماره 5003959 به تاريخ 28 فروردين 1404 موضوع ابلاغ تصميمات جلسه به تاريخ 17 فروردين 1404 ستاد تنظيم بازار در خصوص خودروهاي سواري وارداتي در موضوعات تعيين قيمت، ارائه اسناد و مدارک مثبته خودروهاي وارداتي پس از تکميل واردات و ترخيص از گمرک به اين سازمان براي بررسي و ارائه گزارش به کارگروه تنظيم بازار، و نحوه عرضه در سامانه شفاف مورد تأييد وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکيد بر رعايت موارد ذکر شده اعلام ميدارد:

شوراي رقابت بر اساس مصوبات جلسه 730 به تاريخ 21  اسفند 1403 خودروهاي وارداتي را از شمول دستورالعمل تنظيم بازار خودروهاي سواري (مصوبه 543 با اصلاحات بعدي) مستثني کرده است.

براين اساس محدوديتهاي ماده 4 شرايط طرف تقاضا دستورالعمل يادشده از تاريخ 21 اسفند 1403 براي متقاضيان اين خودروها قابليت اعمال ندارد.

طبق آنچه که تاکيد شده است، برخي  در فضاي  مجازي از اين ابلاغيه اينگونه استنباط کردهاند که  سازمان حمايت با اين ابلاغيه، اعلام کرده است خودروهاي وارداتي مشمول تعيين و نظارت قيمتي و عرضه در سامانه نيستند؛ اين درحاليست که اين برداشت اشتباه است.

در حقيقت ضمن تاکيد بر  صورتجلسه ستاد تنظيم بازار در خصوص خودروهاي سواري وارداتي پيرامون قيمتگذاري و عرضه در سامانه، قيد شده است که با توجه به خروج اين خودروها از دستورالعمل شوراي رقابت، محدوديت ماده 4 دستورالعمل يعني شرط پلاک فعال و ... شامل خريداران و متقاضيان نميشود.

همچنين مهدي ضيغمي- مدير طرح واردات خودرو وزارت صمت- در گفتوگويي اعلام کرده است ‹›بر اساس تصوير نامه منتشر شده سازمان حمايت، به هيچوجه قيمتگذاري و نظارت بر فرايند قيمتي شرکتها، توسط سازمان حمايت حذف نشده و شرکتها نميتوانند، براساس تصميمگيري شخصي و بدون تاييد سازمان حمايت قيمت خودروهايشان را اعلام کنند.››

وي تصريح کرده است که ‹›اين ابلاغيه به تسهيل فرآيند خريد خودروي وارداتي اشاره دارد و از اين پس به طور کل شرط پلاک فعال از بين رفته است. بنابراين متقاضيان خودروهاي وارداتي که داراي پلاک فعال هستند، ميتوانند از اين به بعد نسبت به خريد خودروهاي وارداتي از درگاه هاي تاييد شده (سامانه يکپارچه فروش خودرو) اقدام کنند.››

 

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.