شهروندان مصري همزمان با جنايات وسيع رژيم اشغالگر قدس در غزه، توليدات کشورهاي حامي رژيم اسرائيل از جمله کوکاکولا، استارباکس و مک دونالد را تحريم کردهاند.
تحريم گسترده کالاهايي که به نوعي بخش از سود فروش آنها به جيب صهيوينستها ميرود، مختص مصر نيست و اين روزها بسياري از کشورهاي اسلامي و حتي غير اسلامي دست به اين کار زدهاند؛ اما در مصر با جلوه بيشتري اين موضوع نمود دارد؛ به طوريکه مصريها با تحريم اين برندها، راه را براي برندها و کالاهاي داخلي کشور خودشان مانند نوشابههاي اسپيرو اسپاتس باز کردهاند.
در اين راستا روزنامه ديلي تلگراف انگليس نوشت که برندهاي آمريکايي و اروپايي در سراسر غرب آسيا در معرض تحريم قرار گرفتهاند و مصرف کنندگان در اعتراض به حمايت دولتهاي غربي از اسرائيل در بحبوحه جنگ غزه به جايگزينهاي محلي روي ميآورند.
بنابراين کمپينهاي تحريم برخي از معروفترين برندهاي آمريکايي از جمله مک دونالد، استارباکس، کوکاکولا و دومينو پيتزا، همراه با پوما آلمان و سوپرمارکت زنجيرهاي فرانسوي کارفور را هدف قرار دادهاند؛ به طوريکه بخش بزرگي از مردم مصر توانستهاند با استفاده از «سلاح تحريم» خسارات هنگفتي را متوجه شرکتهاي بينالمللي به دليل حمايت از اسرائيل بکنند؛ تا جايي که کمپين تحريم محصولات حامي اسرائيل بر فروش شرکتهاي بزرگ بين المللي تأثير زيادي گذاشته و باعث کاهش سهم فروش آنها در بازار مصر شده است.
همچنين تحريم مردم کار را به جايي رسانده است که به دليل کاهش فروش، اين شرکت ها به اين فکر افتادند که چگونه با ارائه پيشنهادات رقابتي بين خود، شهروندان را براي خريد مجدد محصولات خود جذب کنند. در اين راستا ارائه تخفيفها از اصليترين راهبرد اين شرکتهاست که شرکتهاي «آريل» ( محصول شرکت چند مليتي پروکتر اند گمبل) و «پرسيل» (متعلق به شرکتهاي هنکل و يونيليور) اقدام به اين کار کردهاند.
ساير شرکتهاي متخصص در زمينه مواد غذايي و برندهاي بينالمللي لوازم برقي نيز به اين مجموعه پيوستهاند و از جمله اين محصولات ميتوان به محصولات غذايي، نوشابهها، آب آشاميدني، چاي، شويندهها، پودرهاي لباسشويي و محصولات مو اقدام به ارائه تخفيف به مشتريان مصري کردهاند.
از سوي ديگر شبکه الجزيره نيز نوشت که در پي تحريم گسترده محصولات غربي، شرکت «اسپيرو اسپاتس» به عنوان شرکت مصري توليد کننده نوشابههاي گازدار، در يک ماه گذشته مجبور شده است تا تعداد پرسنل خود را سه برابر کند و با اين حال همچنان قادر به پاسخگويي به تعداد بالاي سفارش رستورانها و هتلها نيست.
طبق اين گزارش، در يک ماه گذشته اين شرکت مصري، تعداد پرسنل خود را از 60 هزار نفر به 180 هزار نفر رسانده و همچنان نيز نيرو ميپذيرد.
همچنين رستورانهاي زنجيرهاي غربي نيز خالي از مشتري است و در سر در تعدادي از رستورانهاي مصر نيز پرچمهاي مصر به همراه پرچم فلسطين برافراشته شده است.
به گفته يکي از بنيانگذاران کمپين تحريم، هرچند تحريم کالاهاي صهيونيستي و غربي مختص يک ماه اخير نيست، اما از ابتداي آغاز جنگ در غزه، شبکههاي اجتماعي و جامعه مصر به شکل بي سابقهاي با اين حرکت، همراه شده و موجب موفقيت بي نظير اين کمپين شده است.
در کنار يکي از رستورانهاي مصري، «تاليا وائل» کودک هشت ساله در پاسخ به الجزيره درباره اينکه چرا مک دونالد نميخورد، گفت: «اسرائيل کل فلسطين را يک جا برداشته و فقط غزه مانده است؛ بچهها ميميرند...هيچ جا امن نيست نه بيمارستانها و نه مدارس. از خون برادرانمان ارتزاق نميکنيم، رستوران مک دونالد براي سربازان اسرائيلي غذاي مجاني ميفرستد».
کمپين تحريم کالاهاي صهيونيستي در مصر در ادامه کمپين جهاني «بايکوت» در سال 2015 شکل گرفت. «حسام محمود» از بنيانگذاران اين کمپين به اسپوتنيک گفت که اقتصاد رژيم اسرائيل در شرايط کنوني به شدت در تنگنا قرار دارد و اين تازه اولين آثار جنگ است که تاکنون بيش از 30 ميليارد دلار خسالرت براي اسرائيل به بار آورده است.
در اين راستا «امير يارون»، رئيس بانک مرکزي رژيم صهيونيستي، دو روز پيش گفت که جنگ در نوار غزه «بيش از حد انتظار» براي اين رژيم هزينه دارد و بر بودجه آن فشار وارد ميکند.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.