مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران سوءبرداشت از قانون را اصليترين مانع توسعه ريلي اينچهبرون دانست و خواستار رفع سريع اين چالش براي تحقق برنامههاي کلان ترانزيت شد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، جبارعلي ذاکري در گفتوگويي خبري با اشاره به جايگاه راهبردي زيرساخت حملونقل ريلي و اهميت توسعه آن، به تشريح وضعيت ترانزيت ريلي و چالشهاي پيش روي آن پرداخت و با تأکيد بر ملي و منطقهاي بودن موضوع ترانزيت ريلي اظهار کرد: توسعه ديپلماسي ريلي و کريدورهاي ترانزيتي به صورت جدي در دولت چهاردهم تعريف و در حال پيگيري است. ما در چارچوب شوراي حملونقل ريلي کشورهاي عضو جامعه کشورهاي مستقل مشترکالمنافع (CIS)، که هر 6 ماه يکبار تشکيل ميشود، برنامههاي کوتاهمدت و بلندمدت تعريف کردهايم. حجم حمل بار بينالمللي ريلي در سال گذشته به پنج ميليون تن رسيد که بخش عمده آن از مبادي مهمي مانند بندر شهيد رجايي، بندر امام و اينچهبرون صورت گرفت.
مديرعامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران در ادامه با اشاره به ظرفيت ويژه منطقه اينچهبرون در استان گلستان بيان کرد: اين منطقه ميتواند و بايد به عنوان دروازه ورودي کريدور شرقي درياي خزر عمل کند. بر اساس توافقنامههاي امضا شده بين ايران، قزاقستان و ترکمنستان، متعهديم حجم بار عبوري از اين محور را در مدت کوتاهي به پنج ميليون تن برسانيم. اما در حال حاضر، توسعه اين نقطه مرزي با چالش مواجه است.
وي اصليترين مشکل پيشروي توسعه اينچهبرون را «سوءبرداشت از قانون» عنوان کرد و افزود: مشکل اصلي به نظر من برداشت ناصحيح از قانون است که توسعه در نقطه صفر مرزي را در سالهاي گذشته دچار وقفه کرده است. اين موضوع تنها مختص اينچهبرون نيست و ما نمونههاي مشابهي در مبادي ديگري مانند جلفا و بندر کاسپين داشتهايم که خوشبختانه با تعامل حل شده و توسعه خوبي يافتهاند. در حال حاضر تبادلات ريلي در اينچهبرون به حدود 400 تا 700 هزار تن در سال محدود است.
ذاکري در توضيح موانع فني و لجستيکي نيز گفت: سيستم ريلي کشورهاي CIS با ايران يکسان نيست. عرض ريل آنها عموماً 1520 ميليمتر و راهآهن ايران 1435 ميليمتر است. اين تفاوت موجب ميشود يا بايد واگنهاي آنها را روي بوژيهاي ايراني قرار دهيم يا محموله را جابهجا کنيم که نيازمند توسعه زيرساختهاي لجستيک در نقطه مرزي است.
وي درباره طرح اين چالش و راه حل آن اظهارکرد: قانون به وضوح بيان کرده که کليه دستگاهها در محدوده مناطق آزاد، بايد تحت مديريت منطقه آزاد فعاليت کنند. راهآهن نيز در داخل سرزمين اصلي مانند همه دستگاهها وظايف خود را مستقل انجام ميدهد، اما داخل محدوده منطقه آزاد بايد با تعامل و راهبري منطقه آزاد عمل کند. چندين جلسه کارشناسي برگزار شده و اميدواريم با انعطاف بيشتر، اين موضوع به سرعت حل شود. اين مشکل بين دو دستگاه اجرايي دولتي است و قطعاً در دولت قابل حل است.
مديرعامل راهآهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به رسالت ملي راهآهن خاطرنشان کرد: بحث ترانزيت ريلي محدود به يک منطقه نيست، بلکه رسالتي ملي بر دوش راهآهن است. همانطور که مقام معظم رهبري تأکيد کردهاند، ايران در چهارراه ارتباطي شرق-غرب و شمال-جنوب قرار دارد و ما وظيفه داريم ظرفيت ترانزيت کشور را به 15 ميليون تن برسانيم. تنها از نقطه اينچهبرون بايد از رقم کنوني به 4 تا 5 ميليون تن در سال برسيم.
وي اضافه کرد: توسعه بدون امکان فعاليت لجستيک توسط راهآهن در نقطه مرزي ممکن نيست. اميدواريم با پيگيريهاي حقوقي و عزم دولت، اين مانع برداشته شده و اين مزيت اقتصادي بزرگ به نفع کشور و مردم گلستان که ميتواند به دروازه شرقي درياي خزر تبديل شود، محقق گردد.
اظهار نظر 0
روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.