اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

زيان 6 ميليارد دلاري از ناترازي بنزين

«من هم خودم صبح جمعه فهميدم» جمله‌اي آشنا که از آخرين تجربه افزايش قيمت بنزين در اذهان عمومي حک شده است. نيمه‌شب جمعه 24 آبان‌ماه 1398 بود که خبر افزايش ناگهاني قيمت بنزين در سراسر کشور پيچيد و مردم بهت‌زده ايران قبل از اطلاع‌رساني و اعلام رسمي دولت وقت با حضور در پمپ‌بنزين‌ها تازه متوجه شدند که قيمت بنزين 3 برابر شده است.

زيان 6 ميليارد دلاري از ناترازي بنزين

از آبان 98 تاکنون و در سايه کاهش اعتماد عمومي، شايعه افزايش قيمت بنزين بيش از دهها بار به بهانههاي مختلف در رسانهها مطرح شده و البته هر بار غلط از آب درآمده است. اما نکته مهمتر تداوم انفعال ساختار حکمراني انرژي کشور در اجراي يک «برنامه جامع» با تکيه بر سياستهاي غيرقيمتي و پيشي گرفتن مصرف از توليد بنزين است.

طبق گزارش مرکز پژوهشهاي مجلس، ناترازي بنزين در ايران در سال 1402 به رقم 10 ميليون ليتر در روز رسيده است که سالانه خسارتي 3 ميليارد دلاري به کشور وارد ميکند؛ معادل درآمد فروش يک ماه نفت ايران.

پيوستن ايران به باشگاه واردکنندگان بنزين در حالي است که براساس آمار گمرک اين کشور در سال 99 حدود 3 ميليارد دلار بنزين صادر کرده است. در واقع افت 6 ميليارد دلاري درآمد ارزي بنزين، نيمي از افزايش درآمد دولت از صادرات نفت و بياثرسازي تحريمها را با خود خنثي کرده و از سر سفره مردم برداشته است.

طبق آمار تنها در دو دوره تاريخي مصرف بنزين کاهش يافته که تجربه اول مربوط به اجراي طرح کارت سوخت و هدفمندي يارانهها در سال 86 بوده و تجربه دوم به سال 98 و اتفاقات مربوط به شوکدرماني بنزيني و سپس شيوع کرونا بازميگردد؛ دو تجربه کاملا متفاوت از نظر موفقيت و شکست.

با تداوم روند فعلي، ايران در 10 سال آينده نيازمند سالانه 25 ميليارد دلار واردات بنزين خواهد بود؛ معادل نيمي از ظرفيت صادرات نفت خود. با اين وجود طرح پتروپالايشگاه شهيد سليماني براي توليد روزانه 7 ميليون ليتر بنزين بعد از گذشت 2 سال همچنان روي کاغذ باقي مانده است، در حالي که سالانه 15 ميليون ليتر به مصرف روزانه بنزين کشور اضافه ميشود.

منبع: فارس

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.