اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش:

تغيير تقويم آموزشي در انتظار تاييد مجلس

پيش نويس طرح اصلاح قانون تقويم آموزشي توسط مرکز پژوهش ها در تعامل با کارشناسان دستگاه هاي مختلف و معاونت قوانين مجلس آماده شد.

تغيير تقويم آموزشي در انتظار تاييد مجلس

محمود اماني طهراني، دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش درباره تغيير زمان آغاز سال تحصيلي دانشآموزان اظهار کرد: يک طرح در مجلس شوراي اسلامي براي اصلاح تقويم آموزشي تهيه شده بود که به شوراي عالي آموزش و پرورش جهت بررسي ارجاع شد و در شورا اصلاحاتي روي اين طرح به عمل آمد و سپس به مجلس بازگردانده شد.

وي افزود: اين طرح در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تصويب شد و هم اکنون در نوبت بررسي و تصويب در صحن علني مجلس است.

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش ادامه داد: در صورتي که اين طرح به مصوبه مجلس تبديل شود، مصوبه قبلي که زمان شروع و پايان سال تحصيلي را دقيقا معين کرده، ملقي ميشود و اختيارات بيشتري به سطوح اجرايي با توجه شرايط مختلف در جغرافيا کشور داده ميشود.

آغاز و پايان سال تحصيلي با شرايط آب و هوايي مناطق

اماني طهراني در پاسخ به اين پرسش که آيا اين طرح در برگزاري امتحانات نهايي خلل ايجاد ميکند يا خير، گفت: امتحانات نهايي امري است که در يک برنامه واحد کشوري قابل ارائه است اما در بسياري از مناطق ميتوانند طول سال تحصيلي خود را با مقداري برنامه ريزي بهتر با توجه به شرايط آب و هوايي خود تنظيم کنند.

در تشريح دلايل توجيهي اين پيش نويس بيان شده که تقويم آموزشي مدارس داراي مولفه هاي مختلفي از جمله شروع و پايان فعاليت مدارس در روزهاي سال، شروع و پايان فعاليت مدارس، ساعات شبانه روز و تعطيلات پيش بيني نشده است که اتخاذ تصميمات متمرکز يکسان در مورد آن ها، مشکلات و مسائل متعددي را ايجاد مي کند.بر همين اساس مرکز پژوهش هاي مجلس معتقد است که با توجه به گستردگي شرايط اقليمي و جغرافيايي کشور، تهيه يک چارچوب کلان ملي براي تدوين تقويم آموزشي ملي و واگذاري بسياري از اختيارات به شوراهاي آموزش و پرورش استان، مناطق و مدارس بسيار ضروري است.

همچنين شفافيت در حدود اختيارات هر يک از مراجع سياست گذار و تصميم گير در مورد تقويم آموزشي مدارس و تعيين حيطه اختيارات حوزه هاي ستادي آموزش و پرورش، شوراي عالي آموزش و پرورش، استان و شوراي آموزش و پرورش استان، منطقه و شوراي آموزش و پرورش شهرستان و نهايتا مدرسه و شوراي مدرسه، يکي ديگر از راهکارهاي موثر بر ساماندهي و متناسب سازي زمان آموزش است که در دلايل توجيهي اين پيش نويس مورد تاکيد قرار گرفته است.

در ادامه دلايل توجهي پيش نويس مرکز پژوهش ها، ناهماهنگي تعطيلات مدارس با تعطيلات اوليا شاغل که سبب مي شود عملا تعطيلات مدارس چندان مورد استفاده مدارس و اوليا قرار نگيرد هم مورد توجه قرار گرفته است. چرا که تعطيلي مدارس، هم زمان با فعاليت ادارات و مدارس در ايام نوروز تا حد زيادي سبب مي شود بخش عمده اي تعطيلات نوروزي مدارس براي استفاده خانواده مفيد واقع نشود و دانش آموزان به دليل اشتغال والدين به خوبي از اين تعطيلات استفاده نکنند. تعطيلات مدارس در روز پنجشنبه و فعاليت و سازمان ها در اين روز سبب شد عملا هدف اصلي اين طرح که ايجاد شرايطي براي حضور فرزندان در کنار خانواده است، محقق نشود.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.