اظهار نظر 0

روزنامه به دیدگاه شما نیازمند است،از نظراتتون روی موضوعات پیشوازی خواهیم کرد.

  • برگزیده خوانندگان
  • همه
مرتب کردن بر اساس : قدیمی تر

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش:

بسته «تقويت مدارس عادي دولتي» آماده اجرا است

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش از نهايي شدن بسته تقويت مدارس عادي دولتي در 10 محور توسط شوراي عالي آموزش و پرورش خبر داد.

بسته «تقويت مدارس عادي دولتي» آماده اجرا است

محمود اماني در گفتوگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت تدوين بسته تقويت مدارس عادي دولتي اظهار کرد: اين بسته در 10 محور نهايي شده و آماده طرح در صحن شوراي عالي آموزش و پرورش است اما ميتواند از هم اکنون نيز بدون تصويب در شوراي عالي مستقيما توسط آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گيرد چراکه در حکم قانون است و نياز به تصويب مجدد ندارد.

وي درباره فرآيند نهايي شدن اين بسته، يادآور شد: ابتدا گزارههاي مرتبط با اين امر را از سند تحول بنيادين استخراج کرديم، سپس اين گزارهها را از اسناد مصوب در شش زير نظام برنامه درسي، مالي، فضا و تجهيزات، مديريت و منابع انساني و پژوهش استخراج کرديم و به اينها سامان داديم.

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش با يادآوري اينکه موضوع تقويت مدارس عادي دولتي در اجلاس روساي آموز ش و پرورش مطرح و پيشنهادات شرکت کنندگان اجلاس اخذ شد، افزود: ما به روي بررسيهاي قبلي خود و پيشنهادات ارائه شده در اجلاس کار کرديم و به دو خروجي رسيديم؛ يک خروجي بسته تقويت مدارس عادي و دولتي و برنامه کاملي است که به زعم ما اجراي دراز مدت ميطلبد؛ خروجي ديگر کوتاه مدت است که بايد در طول دو سال به نتيجه برسد.

اماني با اشاره به استخراج 10 پيشنهاد از بين راهکارها، تصريح کرد: اين 10 راهکار ميتواند منجر به اقدامات سريعتري شود. يکي از اين راهکارها ايجاد شبکه ارتباطي بين مدارس به منظور کمک به يکديگر است. اينگونه مديران مدارس پشتيبان يکديگر هستند و تصور نميکنند تنهايند. در واقع اين شبکه ارتباطي براي تبادل تجربيات و الگوبرداري از برنامههاي درسي و تجارب موفق مدارس ديگر ايجاد ميشود.

وي تصريح کرد: محور ديگر در خصوص فضاي فيزيکي مدارس است. نيازمند اين هستيم که نهادهاي ديگر مثل شهرداريها با اين نگاه که خدمت به مدارس نيز خدمت به شهروندان آن شهر است، در بحث زيباسازي، سردسازي، گرم سازي و ايمن سازي به کمک مدارس آيند.

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش ادامه داد: محور ديگر اين است که مدارس عادي دولتي يک گروه حامي پيدا کنند، ما اين ايده را از کميته امداد گرفتيم. گروه حامي به اين معناست که جمعي از خيرين يا موسسات عام المنفعه و حتي مدارس دولتي و غير دولتي برخوردار ديگر مثل مدارس غير دولتي يا دولتي برخوردار از مدرسه عادي دولتي حمايت کنند. اين حمايت فقط مالي نيست و ميتواند مشاورهاي و آموزشي و حتي از شهرهاي متفاوت به يکديگر باشد.

اماني معتقد است که بزرگترين حامي مدارس عادي دولتي، فارغ التحصيلان اين مدارس هستند و مراکز آموزشي عادي دولتي بايد از پتانسيل فارغ التحصيلان خود براي حمايت از مدرسه استفاده کنند.

وي تدوين بستههاي يادگيري متناسب با برنامه درسي با اولويت مناطق محروم را از ديگر محورهاي پيشنهاد شده در بسته تقويت مدارس دولتي نام برد و خاطر نشان کرد: اين بستهها ميتواند متون خواندني، فايل صوتي و ساير محتواهاي آموزشي براي دانش آموزاني باشد که از آموزش و يا دبير با کيفيت برخوردار نيستند. در اين ميان گروههاي توليد کننده ميتوانند پاي کار آيند.

دبيرکل شوراي عالي آموزش و پرورش از پيشنهاد اعطاي ابزاري نظير تبلت به صورت رايگان و با اينترنت رايگان با اولويت دانش آموزان مناطق محروم خبر داد و گفت: محور ديگر در بسته تقويت مدارس عادي دولتي، پيشنهاد اعطا ابزاري مثل تبلت يا ابزاري باکيفيتتر از تبلت با اينترنت امن و رايگان به دانش آموزان با اولويت مناطق محروم است. اين ابزار نبايد گوشي باشد اما ميتواند تبلت و يا فراتر از آن باشد. در واقع ما نيازمند طراحي «تبلت ملي آموزشي» نيز هستيم که دانش آموز محتواي ايمن و امن و رايگان را دريافت کند.

اماني توجه به ساحت زيستي و بدني دانش آموزان را از ديگر محورهاي بسته تقويت مدارس عادي دولتي عنوان کرد و توضيح داد: بايد به مدارس از باب زيستي و بدني برسيم. مدارس بايد صبحانه، لباس ورزش مناسب و ابزار ورزش مناسب را در اختيار دانش آموز قرار دهند. در کنار اين امر توجه به بستههاي هنري نظير سرود و تئاتر مهم لست. در واقع بايد ساحت زيستي، بدني، هنري و زيبايي شناسي را در مدارس تقويت کنيم.

وي با تاکيد بر لزوم توجه به مدارس مرزي، شبانه، چند پايه، روستايي و استثنايي بيان کرد: محور ديگر توجه به مدارس شبانه روزي، چند پايه، مرزي، استثنايي و روستايي در بين اقسام مدارس عادي دولتي است. اين مدارس به طور خاص نيازمند رسيدگي ويژه هستند چراکه درجه محروميت در اين پنج نوع مدرسه به گونهاي است که نبايد اين مدارس را با بقيه در يک دستهبندي قرار دهيم.

اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد.